Ugrás a fő tartalomra

Az évtized vége Book Tag

Forrás: artnews.com
Év végi book tageket keresgettem, de rájöttem, hogy csak olyanok vannak, amiket már kitöltöttem. Nézelődés közben jött velem szembe azonban egy, az évtizedet áttekintő book tag, aminek nagyon megörültem, így ki is töltöttem.
Ha már lezárunk egy 10 éves periódust, akkor ne csak az évösszegző posztban emlékezzünk meg róla futólag, hanem megérdemel egy külön bejegyzést is.


A tag lényege, hogy az évtizedet három részre kell osztani: 2010-2013, 2014-2016 és 2017-2019, majd mindhárom periódus tekintetében megválaszolni ugyanazt az öt kérdést. Így talán kapunk egy kis áttekintést az ízlésünk változásáról az évek során.
A végén pedig két általános, összegző plusz kérdés is van.

2010 – 2013

1. Mennyit olvastál ezalatt az idő alatt?
Ez egy nagyon aktív időszak volt, sok minden történt velem könyves szempontból. Ekkor volt 1 éves a blog, ekkor kezdtem kiadókkal együttműködni, és ekkor ismerkedtem az angolul olvasással, egyszóval kezdett kitárulni a könyves világ kapuja. Ezalatt a négy év alatt 255 könyvet sikerült elolvasnom.

2. Melyik műfajból olvastál a legtöbbet ebben az időszakban?
Ekkor tört be Magyarországra úgy igazán, és tombolt a YA láz, ami engem sem került ki, így ki merem jelenteni, hogy olvasmányaim 70%-a a young adult kategóriába esett ebben az időszakban.

3. Melyek voltak a kedvenc könyveid, és kik voltak kedvenc íróid? 
Akkoriban sok új kedvencet avattam, de persze ezek közül már soknak csak az emléke kedves, most már nem biztos, hogy képes lennék végigolvasni. 
Akkoriban nagy kedvencem volt Becca Fitzpatrick és a híres, neves Csitt, csitt sorozat, Richelle Mead Vámpírakadémia sorozatával is ebben az időszakban találkoztam. Ruta Sepetys műveivel is ekkor ismerkedtem meg, és ő az, akit még mindig nagyon szívesen olvasok (kivéve a legújabb regénye, de erről nem beszélünk...). J.R.Ward Fekete tőr testvériségét is ebben az időszakban kezdtem el, és még ez a kapcsolat is tart mind a mai napig. Rebecca Donovan is ekkor került a látóterembe a Lélegezz trilógiájával.
Ja, és persze a nagy kedvencem, a Night School C.J. Daugherty-től.

4. Van olyan könyv, amiről azt mondod, bárcsak elolvastad volna ebben az időszakban? 
Bevallom, nem tudom mik voltak azok, amiket akkor olvastam volna, de mégsem kerültek sorra. Valószínűleg a YA fantasy regények tartoznak ide, amik később lekerültek a listámról.

5. Van olyan olvasmányod, amit megbántál? 
Hajjaj. Csak annyit mondok, hogy L.J. Smith -- The Vampire Diaries bizonyos részei, K. Garcia és M. Stohl Beautiful Creatures,  Fifty Shades of Grey, Lauren Kate - Passion és tulajdonképpen a 4. rész is.

2014 – 2016

1. Mennyit olvastál ezalatt az idő alatt?
Két rekordévem is volt ezalatt a 3 év alatt olvasott mennyiség tekintetében, így egész sokat, 218 könyvet sikerült olvasnom. Ez majdnem annyi, mint az ezt megelőző 4 évben.

2. Melyik műfajból olvastál a legtöbbet ebben az időszakban?
Itt is bőven jelen volt még a young adult, de inkább a realista alkategória, a fantasy már itt sem csúszott annyira. Viszont elkezdtek teret hódítani a new adult regények, de még nem övék volt az egyeduralom.

3. Melyek voltak a kedvenc könyveid, és kik voltak kedvenc íróid? 
A teljesség igénye nélkül: Jessica Sorensen, Jamie McGuire, Michelle Hodkin, C.L Stone, Victoria Scott. Ami a könyveket illeti, avattam néhány kedvencet: Mara Dyer trilógia, Illuminae trilógia (legalábbis az első két része), Katja Millay - The Sea of Tranquility,  John Steinbeck - Egerek és emberek,  Cl. Stone  - The Ghost Bird sorozata. Rain Arlender - Y, és tőle a mai napig vágyom egy új regényre....

4. Van olyan könyv, amiről azt mondod, bárcsak elolvastad volna ebben az időszakban?
Ugyanazt tudom mondani, amit az előző időszaknál, fogalmam sincs, hogy mi volt az, ami kimaradt.

5. Van olyan olvasmányod, amit megbántál? 
Cecily von Ziegesar - Dark Horsest rettenetesen megbántam, nagyon rossz élmény volt. Elizabeth Scott - As I Wake szintén csalódás volt, pedig imádtam az összes addigi könyvét. Azt hiszem, ezek voltak a legnagyobb negatív élményeim, amiknek az olvasását megbántam.

2017 - 2019

1. Mennyit olvastál ezalatt az idő alatt?
Itt már némi hanyatlás volt érzékelhető, ennek megvoltak az okai. Ebben a szakaszban "csak" 181 könyvet olvastam, de a minőség határozottan átvette a hatalmat a mennyiség felett.

2. Melyik műfajból olvastál a legtöbbet ebben az időszakban?
Az évtized utolsó három éve az, ami műfajok szempontjából leginkább kiegyensúlyozott. Sok new adult és felnőtt könyvet olvastam, de becsúszott ya, middle grade, és mesekönyv is. Nem tudnék egyet sem kiemelni, ami túlnyomó többségben került a kezembe. Ami még kiemelendő, az a reverse harem, amivel szintén ebben a szakaszban ismerkedtem meg, és szignifikáns mennyiségben van jelen az olvasott könyveim között.

3. Melyek voltak a kedvenc könyveid, és kik voltak kedvenc íróid? 
Mark Smith Winter trilógiáját imádtam, egymás után pár nap alatt daráltam le a két kötetet. Kedvenc volt a Obsidio, az Illuminae trilógia befejező kötete. Új kedvencet avattam Kaylee Ryan személyében, aki a Pull You Through c. regényével lopta be magát a szívembe. 
James Arthur önéletrajzi könyve is toplistás, ahogyan J.A. Redmerski The Moment of Letting Go című regénye is.

4. Van olyan könyv, amiről azt mondod, bárcsak elolvastad volna ebben az időszakban?
Sajnos, itt sem tudom...

5. Van olyan olvasmányod, amit megbántál?
Ilyen szinte minden évben akad, néha nem is egy. Ilyen pl. Marks Smith Land of Fences, aminek az első két részét imádtam, a harmadik részt viszont nagyon untam.
Sajnos engem a Sötét elmék sem igazán vett meg magának, alig vártam, hogy vége legyen a könyvnek. Anna Todd Brightest Stars regényével is így voltam, nagyon untam, vontatott volt. Paul Tremblay regényével a Cabin is the Woods-zal nem igen tudtam mit kezdeni, sőt  mai napig nem tudok napirendre térni felette.
Chad Michael Murray regényét (American Drifter) amennyire vártam, annyira megbántam, hogy elolvastam. Sokkal jobbra számítottam..

Végül pedig a plusz két kérdés:
1. Mikor találtál rá a booktube-ra és változtatott - e az olvasási szokásaidon?
Én csak egy mezei blogger vagyok, a vloggerkedés nem az én terepem, de ettől függetlenül követek vloggereket is, főleg külföldieket, és általuk sok olyan könyvre felfigyeltem, amire alapesetben nem biztos, hogy rátaláltam volna. Pontos idejét nem tudom, de úgy 2013 -14 környékén kezdtem könyves videókat nézegetni és emberkéket követni. Egyébként azt is észrevettem, hogy egy vlogger ajánlója után sokkal hamarabb nyúlok egy könyv után, mint egy mezei blogos ajánló után (amivel magam ellen is beszélek egy kicsit, de ez az igazság). Sokkal jobban átjönnek az érzelmek a metakommunikáció segítségével, és ez meggyőzőbb, ráadásul az ember kedvet kap ahhoz, hogy ugyanolyan lelkesedést éljen át a könyv olvasásakor, mint a vlogger. Persze, ez rejt bőven csalódási lehetőséget is, de az a szép benne, hogy mégis rávesz olyan regények olvasásra, amit nem biztos, hogy kézbe venne az ember.
Szóval összegezve, az olvasási szokásaimon nem változtatott, de a műfajokra vonatkozó határaimat egyértelműen tágította és tágítja még ma is.

2. Mit gondolsz, miként változott az olvasás esetedben az elmúlt évtizedben?
A műfaji határaim kitágultak, nem annyira egyhangúak az olvasmányaim, hanem szélesebb skálán mozgok, ami nagyon jó érzés.
Emellett rámentem a minőségre a mennyiség helyett. Ha belegondolok, hogy 2010-ben még egy L.J.Smith is belefért, pedig borzalmas olvasmány volt a legtöbb könyve,  megborzongok, de akkor még kissé mazochista voltam. Szerencsére, ezt mostanra kinőttem. Persze, van még hová fejlődni az új évtizedben, de arról majd 10 év múlva számolok be :)

És végül, akinek a taget továbbpasszolnám (kivételesen és neki és nem ő nekem), nem más, mint a tagdílerem: Abstractelf
Persze, ha kedvetek van töltsétek ki ti is nyugodtan, szívesen olvasom a beszámolókat!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

C.J.Daugherty: Legacy (Night School #2)

A tavalyi évben Allie túlélt három letartóztatást, két szakítást és egy családi összeomlást. Egyetlen fénysugár a Cimmeria Akadémián való új élete volt. Ez az egyetlen, ahol úgy érzi, hogy ide tartozik. És az sem fáj, hogy a sötét szemű Carter West is belépett az életébe. De a nyugalomtól még messze van, a Cimmeria magányos falai veszélyesebbek, mint amilyennek Allie képzelte őket. A diákok és  tantestület egyaránt veszélyben vannak, és Allie családja - titokzatos nagyanyjától kezdve egészen a szökött bátyjáig - a vihar közepébe kerültek. Allie - nek választania kell, hogy megvédi a családját vagy megbízik barátaiban. Azonban a titkok még a legerősebb kapcsolatokat is szétszakítják.  (A fülszöveg saját fordítás, nem a hivatalos verzió!) Annak ellenére, hogy az első résznél fantasy helyett kaptam egy sima kis - a moly szerint - thrillert (bár nem tudom, hogy ez könyvekre, meg kimondottan erre a regényre mennyire helytálló, de tény, hogy jobbat én sem találtam rá), nagyo

2023-as zárás

  Az idei év számokban:                                          Olvasott könyvek száma: 94 (ebből angolul: 69) Újraolvasások száma: 5 Be nem fejezett könyvek száma: 1 Legolvasottabb műfaj: romantikus (és egyéb alműfajai)

Becca Fitzpatrick: Crescendo ( Hush, hush 2.)

Nora tudhatta volna, hogy élete nagyon távol áll a tökéletestől. Annak ellenére, hogy járni kezdett a védőangyalával,  Patch-csel (aki címével ellentétben minden, csak nem angyali),  és túlélt egy ellene irányuló merényletet, a dolgok nem állnak túl jól. Patch kezd eltávolodni tőle, de Nora képtelen rájönni, hogy csupán az ő érdekében teszi vagy azért mert érdeklődik a lány ősellensége, Marcie Millar iránt. Arról nem is beszélve, hogy Norát, apjáról bevillanó képek is kísértik, ezért mindenáron ki akarja deríteni, mi történt vele azon az éjszakán, mikor elment Portland-be és soha nem tért haza. Nora minél mélyebbre ás apja halálának ügyében, annál több kérdés merül fel azzal kapcsolatban, hogy vajon az ő Nephilim vérvonalának mennyi köze van az ügyhöz, és  miért van ő nagyobb veszélyben, mint más átlag lányok. Mivel Patch nem ad választ a kérdéseire, sőt úgy tűnik még útjában is áll, ezért Norának saját magának kell válaszokat keresnie. Tudván, hogy van egy őrangyala, újra és újr